Rondreis door Florida 1

Omdat ik een tijdje niet heb geschreven nu in een x een blogje over Marnix’ en mijn roadtrip in Florida.

Miami downtown
Na new York een reisdagje gehad, wat niet bijzonders was. UiteindelijkMarnix opgehaald van de airport, en naar ons hotel gegaan in Downtown Miami. Je hebt blijkbaar twee Miami’s. Je hebt THE beach, en downtown. Miami downtown blijkt een soort Lloret, maar dan wel tienduizend keer mooier, grootser en ruimer. Het is een unieke stad, vol met hoogbouw doorkruist door duizenden elevated highways, een bovengrondse metro en minirail. De helft van de inwoners is hispanic, daarom zijn veel reclames enz volledig in het spaans.
Het hotel voor 20euro pp was luxe en prima, en een goede plaats om bij te komen de eerste dagen. Nog wel een grappig verhaal. Ik vroeg de weg aan een opdringerig hispanic vrouwtje, die vervolgens me een half uur de stad liet zien, alles uitlegde en vertelde over Miami. Helaas was alles in het spaans, dus ik verstond de helft niet. Op het eind moest ik haar kussen, want ik was haar ‘baby boy’.

De volgende dag hebben we downtown verkend, zijn naar een martelmuseum geweest (we wisten bvb niet dat radbraken zo vies was) en hebben de prachtige marina gezien en zijn vast even naar south beach geweest. Waarover later meer.

Dag 2 van downtown zijn we naar het Miami Bike event geweest. Dat was een door het consulaat opgezet NL promoevent, met stroopwafels, ontbijtkoek, ijs, en heel veel kinderen en ouderen met fietsen. Wij als nederlandrs waren helemaal gefocust op de gratis shirts waar voornamelijk Marnix zijn handen op wilde leggen. Daar wat mooie gesprekken met expats aangegaan die zelfs in Tilburg hebben gewoond…nou ja..op een kratje gezeten in de alom bekende trouwlaan ;). Na de enerverende raffle hebben we zelfs nog meegedaan aan een yoga les.. Haha we konden er niets van maar was wel grappig. Leuk om te zien hoe de americanen de docent bedankten. Niet iets als ‘dankjewel’, maar ‘you changed my live’ en ‘you gave me something special’.
Daarna onze spullen gepakt en met de metromover door downtown gegaan alvorens bij south beach aan te komen.

South beach
Dit is het immens bekende zuidstrand van Miami Beach. Waarover oa Wil Smith een liedje heeft. We moeten zeggen, de reputatie klopt. Een supermooi strand, met alleen maar jong en knap volk, en iedereen is aan het drinken.

Echt een super relaxt hostel geboekt op nog geen 5 min van het strand! Hier zijn we twee dagen gebleven. Lekker chillen, Haitiaans gegeten (best lekker, en overvloedig veel). Daarna met biertjes van 7 dollar de neus ‘s avonds met een klein groepje heel diverse mensen (van een dikke texaanse vrouw tot een rapcomponerende neger en een rustige Canadees) op t strand genoten van rum, whiskey en bier…nice. Superleuk om mee te praten en te lachen. Eerst zijn we nog naar een hippe club geweest (hoewel, nadat we ontdekte dat we 20$ moesten betalen zijn we via een andere ingang gratis naar binnen gegaan).

Naast op het strand liggen hebben we genoten van heerlijk bier (el presisente) en gezond en goed voedsel, wat heel lastig te krijgen is in amerka.

The Keys.
Dit zijn kleine party en vissers eilandjes onder Florida, waar we de volgende twee dagen doorbrachten. We hebben nl een auto gehuurd (een chevy aveo, wat voor de amerikanen een ultra compacte auto is, en voor ons een gewone) en ondanks dat sommigen onder jullie dit toch niet geloven en Marnix tot op het bot gaan uithoren voor een alternatieve waarheid heb ik zelfs gereden zonder schade te maken.

Omdat we pas laat in de Keys aankwamen, ontdekte we dat accomodatie op al die kleine eilandjes, verbonden door een brug, erg duur was, en vaak vol zat. We hebben uiteindelijk een tent gekocht bij de Walmart, omdat we dan relatief goedkoop konden verblijven. Tijdens de eerste nacht leerde we ook twee superleuke Hispanics kennen, met wie we in de Keys zijn opgetrokken.

Een tent is trouwens een rekbaar begrip(letterlijk en figuurlijk), Marnix wilde graag het model ‘boy scout’ vanwege de ultralage prijs, en omdat we vast wel in een tent van 4 bij 6 feet pasten. Helaas. Voordeel was dat de tent snel op te zetten is, nadeel is dat we sliepen met onze hoofden en voeten in het tentzijl. Na een vrij korte nacht reden we verder naar het laatste Key eiland, Key West.

-Sleeping with the fishies
Op de weg ernaartoe hadden we trouwens een supergroot geluk. We konden namelijk overnachten in Baia Honda State Parc, een zeer bekend en gewild beachpark in Amerika, waar je 11 maanden vantevoren voor reserveert. Wij konden hier blijven omdat we met onze minitent precies op een plekje pasten op een stuk beton, tegen het Wc huisje. Maargoed, dan heb je ook wat. Baia Honda beach wordt vaak het mooiste strand van de states genoemd, en dat is het in onze ogen ook. Het is oog het mooiste dat ik ooit heb gezien. Spierwit zand, helder water, vissen, koraal en palmen maken het supermooi, net een bountystrand uit de reclame (hoewel je daar dan weer niet lekgeprikt wordt door muggen, en niet worst gebeten door kwallen).

Daarna doorgereden naar Key West, waar we de zon hebben zien ondergaan achter een tropisch eiland. We hebben daar verder geshopt met de Hispanics de we gister hadden ontmoet, naar street artiesten en een begraafplaats bekeken. Sommige graven hadden mooie teksten, zoals; I’ tolled you I was sick’. Ook voor het eerst bij Wendy’s gegeten

1 comment

1. a

Ha To,

Leuk je verhalen te lezen. Zo te zien vermaken jullie je op en top!
    Komen er ook nog foto’s ben erg benieuwd naar al die mooie stranden.. (en de rest natuurlijk!)

Geniet ervan! en doe voorzichtig!