Klanten & bedrijven die elkaar verdienen (I)

Je hebt twee soorten mensen. Je hebt mensen die je netjes helpen, die tijd voor je nemen en die je ook goed kunnen helpen. Simpel omdat ze meer training, ervaring en aandacht van hun bedrijf krijgen. De andere soort is ongetraind, laag betaald en kan je dus ook veel minder goed helpen. Welke kies je?

Als consument zeggen we nu vol overtuiging: de eerste natuurlijk! Maar eigenlijk kiezen we uiteindelijk voor de slechte service en de onbereikbare horken. En sterker: we straffen bedrijven met een goede klantenservice. Omdat goede klantenservice producten duurder maakt, en wij daar bij aankoop nooit op letten. Ken jijzelf iemand die zijn keuze voor een mobieltje van de kwaliteit van de klantenservice heeft laten afhangen? Precies, we doen het dus zelf. Eigen schuld.

Paradox
Deze paradox tussen wat we willen en waar we op belonen (en waar bedrijven zich dus op richten) bestaat uit het uitspreken dat bereikbaarheid en service echt heel belangrijk voor ons zijn. Maar bij aankoop letten we eigenlijk alleen op de laagste prijs, of op het makkelijk te accepteren aanbod.

Ikzelf trap eigenlijk altijd in deze paradox, luie en shoppende consument als ik ben. Ik bestel bvb een mobiele simkaart via Tringg, want die prijs is toch zooo laag! Hoe kan dat nu? Dat vraag ik me niet af. Ik let niet op dat dat bedrijf alleen via een contactformulier en een 35 cent kostende klantenservice bereikbaar is, of op de negatieve recensies op internet, ik beoordeel enkel op de prijs.

‘Service’
Hun service heb ik overigens zelf niet ervaren, het lukte Tringg twee maanden niet mij een simkaart te leveren… Mmm, dat zegt ook iets lijkt me. Ik ga dus mijn leven beteren, hoop ik. En als u goede service echt belangrijk vindt, beloon dat dan ook. Kies en vergelijk daar dan ook op, en straf bedrijven niet direct als ze iets duurder zijn.