Albert Heijn: waarom gewoon zijn als alle anderen?

Waarom Albert Heijn? Waarom die prijsvergelijking tussen jullie en de C1000? Waarom die niet helemaal kloppende prijsvergelijking? Waarom ‘gewoon’ zijn als alle anderen, maar dan zonder de humor die anderen gebruiken bij het hanteren van het prijswapen? Ik kan wel twee redenen bedenken waarom ze dit zouden doen hoor, maar waarom kiest Albert Heijn niet voor iets origineels, iets gedurfd?

Het voelt een beetje als McDonalds die aangeeft dat het eten van hun voer heus wel gezond is. Of als banken die aangeven dat alles om de klant draait, dat prijswapen van Albert Heijn. Zouden mensen dit echt geloven? Ik denk het niet, zie ook de reacties onder het artikel van Distrifood. Of deze:

Ilja – 02-01-11 23:53

AH -veel Het zijn een stelletje hufterige zakkenvullers, de agf afdeling is vaak om te huilen (kokosnoten altijd rot en vaak papperige producten in blisters die meer wegen als het product zelf en weinig aantrekkelijk presentatie. Het personeel heeft een oost-blok mentaliteit en de managers zijn apparatsjiks.
Komt een man bij de AH om de afgevallen slablaadjes te verzamelen voor zijn konijnen: Nee dat is tegen de regels! Personeel dat met drie man sterk achter de tabakscounter hangt terwijl er een rij staat bij één kassa van een kwartier.

Het is toch wat 😉 Wel een veeg teken is dat het lijkt of ze hard hebben moeten puzzelen in Zaandam. Bijna geen dagverse producten haalden immers de vergelijking, toch wel belangrijk in een eerlijke vergelijking lijkt me. En waarom zou je klanten nog bewuster maken van de prijzen, als je dat toch al een beetje de doodsteek van goede marges vindt?Daarnaast heeft dit ook nadelige effecten gehad tijdens de laatste prijzenoorlog. Waarom dan Albert Heijn?

Verwarring
Ik kan twee redenen bedenken: Als eerst werkt je klanten verwarren doordat iedereen roept dat ze een lage prijs hebben in sommige branches erg goed. Dit werkt bijvoorbeeld goed in de verzekeringsmarkt voor autoverzekeringen, waar doordat iedereen schreeuwt dat ze goedkoop zijn mensen bij merken (uit gemak?) blijven die hoog scoren op vertrouwen. Prijs wordt doordat iedereen er zo de nadruk op legt juist zo intransparant dat mensen het niet meer uitmaakt. Of denk aan het begin van het internettijdperk, waarbij je gratis internet CD als onderzetter gebruikte (ironie, deze zijn tegenwoordig op marktplaats als collectors items te koop, echt waar).

En blijkbaar hebben ze bij Ahold ‘zusje’ Etos geleerd dat prijsvergelijken erg goed werkt, vooral als ze met z’n allen de laagste prijs claimen. Gewoontjes hoor Albert Heijn, zouden er echt geen andere mogelijkheden zijn?

Origineel
In mijn beleving wel. Wellicht ben ik niet een perfecte doorsnede van de NL bevolking, en ben ik in Amsterdam Oud Zuid gedoemd tot winkelen bij de Zaanse grutter, maar de Appie staat toch voor meer dan alleen prijs? Hebben ze dat net met de kerst niet weer bewezen door weer iedereen twee dagen Excellect te laten eten? Zelfs ‘Ilja’ van hierboven geeft aan soms toch bij zijn gehate Albert Heijn te komen. Albert Heijn kan toch juist als enige iets unieks claimen? Albert Heijn heeft toch het geld, en het imago, de klanten en het personeel om trendsetter te zijn? Kom op Albert Heijn, stap af van mij verwarren en verras mij in 2011 met iets origineels, iets eigens, iets echt Albert Heijn’s, ik kijk er na uit!