Recensies

Boekrecensie: Linchpin (Seth Godin)

Seth Godin’s boek Linchpin kwam begin 2010 al uit in het Engels en in april als ‘Onmisbaar’ ook in het Nederlands. Ondanks dat we geen oude (paarse) koeien uit de sloot willen halen verdient het boek toch aandacht.

MarketingFacts deelde bijvoorbeeld 25 boekjes uit, er vonden reeds 750 ‘linchpin-meetups’ plaats en het boek is een flinke bestseller. Vreemd, want hoewel Linchpin een vermakelijk betoog is tegen middelmatigheid, valt het verhaal ten prooi aan typische Godinismen en is het daardoor nauwelijks lezenswaardig.

(more…)

Be Sociable, Share!

Boekrecensie: World Wide Rave (David Meerman Scott)

Hypes en massa-aandacht voor jou, je product of dienst creëren lastig? Niet als we David Meerman Scott moeten geloven. In zijn ‘World Wide Rave’ legt hij precies uit hoe je dit moet aanpakken. Scott geeft zes ‘rules of the rave’ die jij moet volgen om nu direct voor jouw bedrijf (het maakt niet uit wat voor bedrijf) een World Wide Rave te creëren.

Hieronder ga ik in op deze regels. Ook zal ik een oordeel vellen over de vraag of je dit boekje (194 pagina’s in nieuwerwetse ‘snackstyle’ geschreven) direct zou moeten kopen óf dat het een onzinboekje is vol bekende voorbeelden en kretologie waar je je tijd niet mee zou moeten verdoen.

Lees verder op MarketingFacts

Be Sociable, Share!

Boekrecensie: Gehaktballen met slagroom (Seth Godin)

Seth Godin trekt met dit boek, als opvolger van De Paarse Koe, zijn strijd tegen de ‘one-size-fits-all onderbrekingsmarketing’ door naar Internet en Web. 2.0. De intuïtieve marketeer vraagt je aan het eind van zijn 228 pagina’s tellende boek je oude businessmodel radicaal om te gooien en meer te enten op de behoeften van deze tijd. In deze recensie ga ik dieper in op de inhoud van dit boek, daarna vertel ik of, en voor wie het (in mijn ogen) geschikt is.

Oude en nieuwe marketing

‘Gehaktballen met slagroom’ is een enorm sterke titel en dekt goed de lading en hoofdgedachte van het boek. Verkoop geen gehakt door er slagroom op te doen, dat is erg duidelijk. De analogie is dat je als organisatie niet zomaar mee moet doen met alle nieuwe mogelijkheden, omdat het dan waarschijnlijk niet past bij je eigen product. Zie ‘die nieuwe marketingspeeltjes’ dus niet als een extra communicatiemiddeltje, want ‘terwijl al jouw marketeers harder schreeuwen, is het fundament van je organisatie helemaal niet zo schreeuwerig’.

Lees verder op MarketingFacts

Be Sociable, Share!

Boekrecensie: Purple Cow (Seth Godin)

Godin, een van de meest bekende schrijvers over marketing vandaag de dag pleit voor het gebruik van de P van Paarse koe in de huidige marketing. In zijn interessante boek ‘Purple Cow’ (vertaald in 2008) geeft hij op basis van drie trends aan dat bedrijven marketing vandaag de dag heel anders moeten benaderen. Zijn advies staat dan ook in de titel van het boek: gebruik de paarse koe.

De paarse koe is onderscheidend tussen alle bruine saaie koeien. Zonder onderscheid kiest een klant voor de laagste prijs, en maar een enkel bedrijf kan dat bieden. Geen goede strategie voor de meeste bedrijven, vindt Godin. Toch bieden maar weinig bedrijven ons echt onderscheid. Godin wijt dit aan angst en het ‘oude’ marketingdenken, dat vroeger heel succesvol was. Hij noemt dit het tv-industrieel complex: je bouwt een fabriek, maakt (ontzettend) veel reclame en zo verkoopt je product zich. De reclame zorgt voor het onderscheid wat nodig is om de consument jouw product te laten kiezen. P&G is een bedrijf dat daar heel succesvol mee is geworden.

Lees verder op MarketingFacts>>>

Be Sociable, Share!
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>