Recensies

Boekrecensie: Linchpin (Seth Godin)

Seth Godin’s boek Linchpin kwam begin 2010 al uit in het Engels en in april als ‘Onmisbaar’ ook in het Nederlands. Ondanks dat we geen oude (paarse) koeien uit de sloot willen halen verdient het boek toch aandacht.

MarketingFacts deelde bijvoorbeeld 25 boekjes uit, er vonden reeds 750 ‘linchpin-meetups’ plaats en het boek is een flinke bestseller. Vreemd, want hoewel Linchpin een vermakelijk betoog is tegen middelmatigheid, valt het verhaal ten prooi aan typische Godinismen en is het daardoor nauwelijks lezenswaardig.

Jij, de koper van dit boek, bent een genie. Een artiest zelfs. Buiten jouw schuld echter werken krachten als het schoolsysteem en de maatschappij samen om jou klein te houden. Door het worden van een linchpin kun jij hieraan ontsnappen. Zonder ontslag te nemen, door het opvolgen van een aantal simpele regels. Dit alles is de typisch Amerikaanse belofte die Godin je doet.

Weg met de middelmaat!
Na deze boude uitspraken (ik zeg overigens niet dat jij geen genie of artiest bent, ik zeg slechts dat ik dat niet weet) komt bij Godin altijd de analyse. Een ijzersterke analyse waar niemand tegen kan zijn. Kort gezegd ruilden we sinds de industriële revolutie creativiteit en eigen mening in voor stabiliteit en zekerheid. We werden cogs, radertjes in een grotere machine. Belangrijk was niet op te vallen en een ‘goed’ middelmatig product te maken. Nu niet meer, o.a. door social media is het juist belangrijk om op te vallen. Alleen goed is niet meer goed genoeg. Dit geldt voor producten (overtuigend beschreven in zijn boek Purple Cow die we eerder recenseerden) maar ook voor mensen, de linchpins of borgpennen.

Hierna beschrijft Godin een aantal kenmerken van de Linchpin. Bijvoorbeeld emotional labour, waarbij bijvoorbeeld een serveerster oprecht contact met haar klanten heeft en extra service verleent. Of het zijn van een artist, zonder map iets nieuws en unieks durven creëren.

Afmatten
Helaas is het moeilijk door het boek heenkomen zonder goede map. Het ontbreken van een duidelijke indeling in hoofdsteken en onderwerpen, het excessief gebruik van praktijkvoorbeelden (Godin gebruikt er minstens 50), het zeer vaak herhalen van stellingen en gedachten en het gebruiken van tientallen coined words (Shenpa is een Tibetaans woord voor scratching the itch) maken het doorlezen van de ‘hoofdstukken’ daarna vrij afmattend. Uiteindelijk kregen we een gevoel dat bij meer boeken van Godin beklijft. Mooi voorspel. Helemaal eens met de centrale gedachte! Dit moet ik ook gaan doen! Maar hoe dan?

Conclusie
De twee krachtigste elementen van Linchpin kun je beter ergens anders halen. Voor de analyse waarom gemiddeld goed niet goed genoeg is, overtuigend gebracht en gegrond in culturele/historische context, kun je beter terecht bij Purple Cow of Meatball Sundae (meer toegespitst op social media en internet). Deze staat daar meer uitgebreid en een stuk duidelijker beschreven. Voor concrete tips en visies voor het verbeteren van je eigen efficiëntie bestaat een pletoria aan boeken die meer praktisch en direct toepasbaar voor jezelf zijn. Denk bijvoorbeeld aan onze eigen Guru Ben Tiggelaar of het geijkte maar krachtige 7 habits.

Linchpin is helaas een krachtig idee dat nooit tot volle wasdom komt. Om zelf ook een mooi woord te coinen: teveel Godinismen in Linchpin.

Be Sociable, Share!

Boekrecensie: World Wide Rave (David Meerman Scott)

Hypes en massa-aandacht voor jou, je product of dienst creëren lastig? Niet als we David Meerman Scott moeten geloven. In zijn ‘World Wide Rave’ legt hij precies uit hoe je dit moet aanpakken. Scott geeft zes ‘rules of the rave’ die jij moet volgen om nu direct voor jouw bedrijf (het maakt niet uit wat voor bedrijf) een World Wide Rave te creëren.

Hieronder ga ik in op deze regels. Ook zal ik een oordeel vellen over de vraag of je dit boekje (194 pagina’s in nieuwerwetse ‘snackstyle’ geschreven) direct zou moeten kopen óf dat het een onzinboekje is vol bekende voorbeelden en kretologie waar je je tijd niet mee zou moeten verdoen.

Lees verder op MarketingFacts

Be Sociable, Share!

Boekrecensie: Gehaktballen met slagroom (Seth Godin)

Seth Godin trekt met dit boek, als opvolger van De Paarse Koe, zijn strijd tegen de ‘one-size-fits-all onderbrekingsmarketing’ door naar Internet en Web. 2.0. De intuïtieve marketeer vraagt je aan het eind van zijn 228 pagina’s tellende boek je oude businessmodel radicaal om te gooien en meer te enten op de behoeften van deze tijd. In deze recensie ga ik dieper in op de inhoud van dit boek, daarna vertel ik of, en voor wie het (in mijn ogen) geschikt is.

Oude en nieuwe marketing

‘Gehaktballen met slagroom’ is een enorm sterke titel en dekt goed de lading en hoofdgedachte van het boek. Verkoop geen gehakt door er slagroom op te doen, dat is erg duidelijk. De analogie is dat je als organisatie niet zomaar mee moet doen met alle nieuwe mogelijkheden, omdat het dan waarschijnlijk niet past bij je eigen product. Zie ‘die nieuwe marketingspeeltjes’ dus niet als een extra communicatiemiddeltje, want ‘terwijl al jouw marketeers harder schreeuwen, is het fundament van je organisatie helemaal niet zo schreeuwerig’.

Lees verder op MarketingFacts

Be Sociable, Share!

Boekrecensie: Purple Cow (Seth Godin)

Godin, een van de meest bekende schrijvers over marketing vandaag de dag pleit voor het gebruik van de P van Paarse koe in de huidige marketing. In zijn interessante boek ‘Purple Cow’ (vertaald in 2008) geeft hij op basis van drie trends aan dat bedrijven marketing vandaag de dag heel anders moeten benaderen. Zijn advies staat dan ook in de titel van het boek: gebruik de paarse koe.

De paarse koe is onderscheidend tussen alle bruine saaie koeien. Zonder onderscheid kiest een klant voor de laagste prijs, en maar een enkel bedrijf kan dat bieden. Geen goede strategie voor de meeste bedrijven, vindt Godin. Toch bieden maar weinig bedrijven ons echt onderscheid. Godin wijt dit aan angst en het ‘oude’ marketingdenken, dat vroeger heel succesvol was. Hij noemt dit het tv-industrieel complex: je bouwt een fabriek, maakt (ontzettend) veel reclame en zo verkoopt je product zich. De reclame zorgt voor het onderscheid wat nodig is om de consument jouw product te laten kiezen. P&G is een bedrijf dat daar heel succesvol mee is geworden.

Lees verder op MarketingFacts>>>

Be Sociable, Share!
Be Sociable, Share!

Comments are closed.